söndag 7 november 2010

betydelse

Ang min tatuering och vad den betyder.
Jag har två, helt fantastiska föräldrar. Som har ställt upp och ställer upp till mig till tusen.
De är så sjukt underbar och snälla.
Men det är väl så i alla familjer att man inte alltid är sams, våran familj är inte alltid sams heller. Haha.. vilket jag vet Milli kan intyga.
Men jag älskar mina föräldrar enormt mycket och jag vet att den dagen någon av dom lämnar jorden kommer vara så grymt hård och jobbig, självklart när den andra gör det också.
Min pappa är finsk som jag antar att de flesta vet, och eftersom jag har växt upp med att min farmor, farfar, pappa och min faster + att våra finska släktingar pratar finska runt om kring oss så valde jag att skriva en text på pappas språk.
Pappa är fortfarande finsk medborgare, vilket jag faktiskt också skulle vilja bli. Rätt häftigt faktiskt.


Minun 
vanhemmat
opettivat
minua
arvostamaan
itseäni


betyder - man kan inte översätta finska-svenska ordagrant ! Men jag vet att det är rätt. 
Översätter man på internet blir " opettivat "- "undervisade"

Det var
mina föräldrar
som lärde
mig 
uppskatta
mig själv

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar